veiligheidsexperts adviseren om ook zonder passagiers achterin de gordels altijd vast te klikken voor maximale veiligheid tijdens het rijden.

Ook zonder passagiers achterin de gordels vastklikken? Veiligheidsexperts adviseren het wel

User avatar placeholder
- 13/12/2025

Het vastklikken van de gordels achterin de auto is vaak een onderbelicht onderwerp, terwijl het een cruciale rol speelt in de rijveiligheid. Veiligheidsexperts benadrukken dat zelfs als er geen passagiers achterin zitten, het gebruik van autogordels belangrijk is om mogelijke risico’s te minimaliseren. Dit advies komt voort uit talrijke studies en analyses die de gevolgen tonen van het niet dragen van gordels op alle zitplaatsen. We bekijken hieronder waarom gordels achterin essentieel blijven, de wettelijke kaders daaromtrent en praktische tips om altijd veilig te rijden.

Waarom gordels achterin vastklikken essentieel is

Veel bestuurders vragen zich af of het echt nodig is om de gordels achterin vast te maken als er geen passagiers zitten. Veiligheidsexperts wijzen erop dat het dragen van gordels op alle zitplaatsen bijdraagt aan de algehele veiligheid in het voertuig. Bij een plotselinge remming of aanrijding kunnen loszittende voorwerpen of zelfs passagiers in de achterbankzone gevaar voorop ontsteken. Het vastzetten van gordels beschermt niet alleen de inzittenden, maar zorgt er ook voor dat losse voorwerpen minder snel door de auto vliegen en schade veroorzaken.

Daarnaast is het belangrijk te begrijpen dat autogordels ontworpen zijn volgens strenge veiligheidsnormen om krachten bij een botsing te verspreiden. Hierdoor vermindert het risico op ernstig letsel aanzienlijk. Zelfs als de achterbank leeg lijkt, is het logisch om de gordels gereed te houden of vast te klikken om voorbereid te zijn op onverwachte situaties, zoals het plotseling meenemen van passagiers.

Uit recent onderzoek blijkt dat de achterbank in veel crashes een zogenaamde ‘risicozone’ is. Ongegordelde passagiers achterin kunnen bij botsingen met grote kracht naar voren geslingerd worden, wat niet alleen voor henzelf, maar ook voor de passagiers voorin gevaarlijk is. Het vastklikken van gordels verhoogt zo de algehele rijveiligheid aanzienlijk.

Wetgeving en handhaving rondom autogordels achterin

In Nederland is het wettelijk verplicht om een autogordel te dragen zodra het voertuig hier voorzien is, zowel voorin als achterin. Sinds 1992 geldt deze regel ook onverkort voor alle achterzitplaatsen. Dit betekent dat elke passagier, jong of oud, een gordel moet dragen. De overheid handhaaft dit strikt met boetes die kunnen oplopen tot €190 in 2025, per persoon die zonder gordel wordt aangetroffen.

Niet alleen de bestuurders, maar ook de passagiers achterin zijn verantwoordelijk voor het vastklikken van hun gordel. Vervoert u kinderen, dan geldt bovendien de verplichting tot gebruik van een geschikt kinderzitje indien zij kleiner zijn dan 1,35 meter. Dit zorgt voor optimale bescherming volgens de moderne veiligheidsrichtlijnen.

Er bestaan uitzonderingen voor bijvoorbeeld oude voertuigen van voor 1 januari 1971, maar die zijn zeldzaam. Ook medische vrijstellingen kunnen soms worden toegewezen via het CBR, wanneer gordeldraag onmogelijk is. Toch benadrukken veiligheidsexperts dat het algemeen advies is om altijd de gordel vast te maken voor maximaal rijcomfort en optimale bescherming.

De impact van veilig gordelgebruik op passagiers

Het dragen van autogordels vermindert het risico op ernstig letsel bij ongevallen met 30 tot 40 procent. Dat geldt zowel voor voor- als achterpassagiers. Bij het niet dragen van een gordel op de achterbank kunnen inzittenden bij een botsing uit het voertuig worden geslingerd, wat fataal kan zijn.

Het belang van gordels reikt verder dan het individu. Ongegordelde achterpassagiers vormen ook een gevaar voor andere inzittenden. Ze kunnen bij een aanrijding namelijk met grote kracht naar voren worden geslingerd en zo ernstig letsel veroorzaken bij bijvoorbeeld de bestuurder of passagiers voorin. Het vastklikken van de gordel beschermt dus niet alleen uzelf maar ook anderen.

Daarnaast kan het ontbreken van een autogordel consequenties hebben voor verzekeringsuitkeringen. Schadevergoedingen bij letsel na een ongeval kunnen geheel of gedeeltelijk worden afgewezen wanneer zichtbaar is dat de gordel niet werd gedragen. Dit versterkt het belang om altijd de risico’s serieus te nemen, ook al lijkt de achterbank soms veiliger.

Kinderen, rolstoelgebruikers en speciale situaties achterin

Volgens de veiligheidsexperts is het vastklikken van gordels achterin ook extra relevant bij vervoer van kwetsbare passagiers zoals kinderen en rolstoelgebruikers. Kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten altijd in een goedgekeurd kinderautostoeltje worden vervoerd en dat is wettelijk vastgelegd.

Voor rolstoelgebruikers gelden aangepaste veiligheidsvoorschriften. Zo dient de gordel aangesloten te zijn op het systeem waarmee de rolstoel aan de vloer is vastgemaakt. Dit biedt passende bescherming, waarbij rekening wordt gehouden met afwijkende zithoudingen.

Speciale ontheffingen zijn mogelijk voor mensen met een handicap als vastklikken moeilijk of onmogelijk is. Die uitzonderingen worden alleen toegekend na zorgvuldige beoordeling door het CBR. In alle andere gevallen geldt dat vastklikken bijdraagt aan maximale veiligheid van alle passagiers achterin. Dit sluit aan bij het algemene veiligheidsadvies van experts en autoriteiten.

Technische aspecten en controle van veiligheidsgordels achterin

Autogordels achterin zijn meestal driepuntsgordels die ontworpen zijn om de kracht bij een botsing gelijkmatig te verdelen over het borst- en heupgedeelte, wat het risico op ernstig letsel vermindert. Veiligheidsexperts benadrukken dat regelmatig onderhoud en controle van de gordels essentieel is.

De gordels moeten soepel uit- en oprollen en het vergrendelingssysteem moet zonder haperingen functioneren. Bij beschadigingen zoals slijtage of breuken is het noodzakelijk om de gordels te vervangen om te blijven voldoen aan de veiligheidsnormen. Het controleren van de gordels maakt deel uit van de standaard veiligheidschecks bij voertuigonderhoud.

Het is ook cruciaal dat het voertuig voorzien is van voldoende gordels voor alle zitplaatsen. Volgens de wet mag het aantal passagiers nooit groter zijn dan het aantal aanwezige gordels. Gordels mogen niet worden gedeeld, wat een belangrijke regel is om de veiligheid effectief te waarborgen. Een goede rijveiligheid begint bij deze basis voorzorgsmaatregelen.

Door een goede bewustwording en toepassing van deze technische en praktische richtlijnen kunnen passagiers op de achterbank veilig meereizen, wat het aantal verkeersslachtoffers helpt verminderen. Het is een verantwoordelijkheid die iedere autobestuurder en passagier deelt.

Image placeholder

Met 47 jaar en een grote passie voor nautiek breng ik mijn dagen door met het zoeken naar het laatste nieuws en het delen ervan.

Plaats een reactie